Pages

22 Dec 2012

(CHRISTMAS) FOOD; Oma's Aardbeienbavarois

Wat is er nu beter voor een gezellige kerst diner dan bavarois? - uit te spreken als Bavawa, en tot nu dacht ik dus ook dat je het zo schreef - maar buiten dat het gewoon vreemd schrijft is het bij mij in de familie gewoon niet meer weg te denken met kerst! En het begon allemaal bij mijn oma... nu speel ik wel een beetje vals want het is geen recept van mij oma, niet eens van mijn moeder maar um, dat het kookboek waar ik dit van over tik uit 1978 komt maakt het toch wel een beetje goed?
 - houd er trouwens wel rekening mee dat net zoals elk kerst-eten ook dit LANG duurt om te maken, maar um voor die ene keer in het jaar kunnen we er wel tijd voor vrij maken niet?- 
benodigdheden:
- 2 eiwitten;
- 500 gram aardbeien;
- 6 lepels witte basterdsuiker;
- 7 blaadjes gelatine ( of 14 gram poedergelatine);
- 5 cl water ( halve dl);
- 3 lepels suiker;
- sap van 1 citroen;
- 2 1/2 ( tweeënhalve) dl slagroom

  1. Vet de puddingvorm in.
  2. Was de aardbeien en maak ze schoon, druk ze met een vork fijn en bestrooi ze met een vork fijn ( TIP; Gebruik de mooiste aardbeien niet, die kan je later nog gebruiken als decoratie).
  3. Leg de gelatine blaadjes - of poeder - in wat water en laat ze weken. 
  4. Breng ondertussen 5 cl water met 2 lepels suiker aan de kook.
  5. Eenmaal aan de kook haal je de pan van het vuur en voeg je de uitgeknepen gelatine - je haalt gewoon de gelatine uit het waar en knijpt hem uit. Niet vergeten je handen te wassen dus! - toe. De gelatine lost dan op in het water. 
  6. Giet het mengsel onder goed roeren door de aardbeienpuree en voeg de citroensap toe. 
  7. Laat het mengsel onder af en toe roeren afkoelen. Na een tijdje word het geleiachtig - ongeveer zo dik als vla-. 
  8. Klop - in een andere kom- de slagroom met de eiwitten op. En schep de aardbeienmassa hier luchtig doorheen.
  9. laat de pudding even staan en doe hem in de puddingvorm als hij niet meer uitzakt.
  10. Als de pudding stijf is op een nat gemaakte schaal.
  11. And let's decorate!
En KLAAR! Het recept is zo als je ziet iets moeilijker dan mijn "normale"recepten, maar zodra je bezig bent is het allemaal een stuk makkelijker dan het lijkt. En um.... het resultaat is het zeker waard!

Liefs,
Rosalie

No comments:

Post a Comment

Thank for reading!