Pages

18 Aug 2012

Reading: Rode sneeuw in december - Simone van der Vlught



Op het moment dat ik dit boek uit had was ik gewoon even stil... WOW. Wat. Een. Boek. Voordat ik begon wist ik het nog niet zo goed, een boek dat zich afspeelt in de tachtigjarige oorlog? Ik vind geschiedenis  leuk maar om er nou een heel boek over te lezen leek me wel wat veel. Maar dat viel HELEMAAL mee!

Het boek gaat over Lideweij en op het moment dat ze Andries ziet is het liefde op het eerste gezicht. Lideweij is katholiek en door de protestantse ideeën va Andries weigert haar vader hem te accepteren. Samen rennen ze weg en gaan in Breda wonen. Andries kan er werken als arts maar Lideweij heeft het moeilijk met het gemis van haar vader. In Breda komen Andries en Lidweij in band met Willem van Oranje. Samen krijgen ze kinderen en alles lijkt goed te gaan. Tot de Spaanse regering op treed om de protestanten te verdrijven wat uiteindelijk leid tot uitroeiing. Lidweij en haar gezin worden net zoals Willem van Oranje gedwongen om uit Breda te vluchten. Waarna ze vertrekken naar het rustige Naarden. Waar hun nog een erger lot treft. Willem van Oranje verdedigt ondertussen de Nederlanden en probeert samen met de Geuzen de Spanjaarden - die in staat zijn tot massamoord- te verdrijven.

Het boek is dus een combinatie van oorlog, liefde, wraak en vrijheid. Daar is toch niks mis mee? Nu moet je geschiedenis wel al LEUK vinden. Voor de historicus onder ons komt er af en toe ook een stukje uit leg bij. Voor de niet historicus onder is is het gewoon een mooi boek over onmogelijke liefde - waar herken je dat toch van -.

Het is wel verfrissend tussen de kleffe romannetjes en de luchtige chick-lit. Maar het is toch een boek dat goed weg leest én dan BAM is daar in een keer het einde en valt alles op zijn plaats... en zoals ik al zei is een minuut stilte niet meer als normaal.

Het boek van je gewoon in de boekhandel of de bruna vinden. 

Liefs,
Rosalie.
Follow my blog on bloglovin'

1 comment:

  1. Bedankt voor de tip, misschien da ik hem lees. Ik heb momenteel nog teveel boeken liggen die ik moet lezen.
    Ik volg je trouwens via bloglovin, volg je mij terug ?

    ReplyDelete

Thank for reading!